Понякога писмата от банки носят лоши новини, но нека поговорим за това как се пише писмо до банката. Ако си намерил призванието си в сферата на финансите и банковото дело и търсиш работа, ще ти се наложи да го направиш – трябва ти убедително мотивационно писмо.
Дори вече да си съставил идеалната автобиография, работата ти е свършена само наполовина. В това ръководство ще обсъдим другата половина от кандидатурата ти – мотивационното писмо.
Банкиране – примерно мотивационно писмо
Уважаема г-жо Делева,
Владея свободно арабски и английски език и имам четиригодишен опит в инвестиционното банкиране на пазари в Европа, Близкия Изток и Африка, а работата като анализатор в „Новабанк“ би била вълнуваща стъпка напред в кариерата ми.
След тригодишен стаж в сферата на корпоративните финанси бях назначен в отдела по сливания и придобивания на „Капитал флукс“. За последните четири години бях водещ анализатор на шест сделки на обща стойност 2 млрд. лв. и сътрудничих за реализирането на десетки други. Имам задълбочени познания по анализ на риска на международните пазари, а опитът ми в преките чуждестранни инвестиции е съсредоточен върху Близкия Изток.
Занимавах се с остойностяване на активи, оценка на финансовата надеждност, изготвяне на информационни меморандуми и резюмета на инвестиционни предложения. Прилагам неповерителни примери за съставени от мен документи – думите имат значение, когато градиш доверие.
„Капитал флукс“ е бутикова фирма, затова имах за задача да промотирам услугите ѝ на мрежови мероприятия и конференции, развивайки уменията си в областта на убеждаващата комуникация. Кандидатствам за работа в „Новабанк“, защото Вашият профил предлага по-богати възможности, и съм убеден, че опитът ми от прагматичната позиция на по-малък бизнес ще ви бъде полезен:
- Работих като водещ анализатор на сделки по сливане и придобиване между България и Саудитска Арабия на обща стойност 1 млрд. лв.
- Съдействах за първичното публично предлагане на акции на осем стартъпа на Българската фондова борса.
- Използвах опита си в програмирането, за да актуализирам вътрешнофирмените инструменти за анализ на финансовата жизнеспособност.
Запознат съм с културата и репутацията на „Новабанк“, тъй като чичо ми е Ваш клиент, и отдавна храня амбиции да работя при Вас. Прилагам портфолиото си с надеждата да се срещнем на интервю.
С уважение,
Младен Цветков
10.09.2024 г., гр. Варна
Структура на мотивационното писмо на банков служител
Мотивационното писмо е далеч по-кратко от документите за получаване на бизнес заем – до една страница или около 400 думи. То допълва автобиографията ти, като представя по-подробно личността, уменията и постиженията ти.
Въпреки че разполагаш с относителна свобода по отношение на тона и съдържанието на писмото, добре е то да следва общоприетата структура:
- Заглавната част (горен колонтитул, заглавка) е стилно оформеният раздел в горното поле на страницата, който представя твоето име, телефонен номер, адрес, и имейл. В него често се споменава и професията, например инвестиционен банкер, кредитен инспектор, служител в касов център и т.н.
- Поздравът е класическият първи ред от писмото - „Уважаеми/Уважаема г-н/г-жо [фамилия],“. Обърни се към назначаващия по име, за да установиш личен контакт, освен ако той не предпочита да остане анонимен.
- Уводът трябва да грабне вниманието на читателя, докато уточнява целта ти в търсенето на работа и представя накратко квалификацията ти.
- Изложението представлява средните два или три абзаца на писмото, в които защитаваш тезата си. То представя опита и постиженията ти в банкирането, както и други характеристики, които те превръщат в подходящ кандидат за обявената позиция.
- Заключението обобщава тезата ти и е добре да включва „призив към действие“ – покана към назначаващия да те потърси или да те покани на интервю.
- Подпис – приключи с професионален тон (напр. „С уважение,“ или „Благодаря Ви за отделеното време,“) и напиши отдолу името си.
Липсва ти вдъхновение? Прегледай и другите ни примерни мотивационни писма, свързани с банкирането:
Повече информация и подробно описание на всеки раздел можеш да намериш в специализираното ни ръководство за съставяне на мотивационни писма.
Увод в мотивационното писмо на банков служител
Уводът задава тона на писмото, затова използвай богат, описателен език, който изразява ентусиазъм и увереност, без да звучи самонадеяно или фамилиарно. Първият абзац трябва да привлече вниманието на читателя, така че той да продължи към изложението.
Тук можеш да представиш накратко квалификацията си, да разкажеш за интригуващ момент от кариерата си или за някое впечатляващо постижение. Подкрепи твърденията си с факти и цифри, за да звучат достоверно.
Уважаеми г-н Радев,
Завършил съм финанси и банково дело и имам петгодишен опит в банковото обслужване на физически лица в офис. Консултирал съм хиляди клиенти, постигайки 93% удовлетвореност, и имам силно желание да се развивам в тази посока. Работата като личен банкер би била естествено продължение на кариерата ми заради възможността да изграждам трайни взаимоотношения с клиентите с грижа за специфичните им инвестиционни и кредитни нужди.
До всички заинтересовани:
Казвам се Атанас Станев и бих искал да кандидатствам за обявената от вас позиция за личен банкер. Смятам, че петгодишният ми опит в банковото обслужване на клиенти в офис ме прави подходящ кандидат за длъжността.
Не започвай със стандартен увод, иначе рискуваш читателят да се отегчи, преди да е стигнал до съществената част. Говори конкретно за уменията и опита си. Ако си постигнал „93% удовлетвореност“ на клиентите на банката, които си обслужвал, спомени го в самото начало, за да събудиш интереса на назначаващия.
Този подход ти позволява да представиш квалификацията си с оглед на нуждите на работодателя и да маркираш реалния принос, който може да се очаква от теб.
Уважаема г-жо Делева,
Владея свободно арабски и английски език и имам четиригодишен опит в инвестиционното банкиране на пазари в Европа, Близкия Изток и Африка, а работата като анализатор в „Новабанк“ би била вълнуваща стъпка напред в кариерата ми.
Изложение в мотивационното писмо на банков служител
Изложението е същинската част на мотивационното писмо, в която трябва да обясниш защо си отличен кандидат за позицията в съответната банка. Бъди целенасочен и последователен в представянето си. Ето какво можеш да включиш:
- Умения, опит и постижения в банкирането при минали работодатели;
- Образование, сертификати, други свидетелства;
- Причини за интереса ти към конкретната фирма (банка);
- Съвместимост със средата и колектива;
- Потенциален принос въз основа на представените качества и постижения.
Първи абзац от изложението – защо си подходящ за позицията (умения и опит)
В първия абзац от изложението трябва да представиш най-важните умения и качества (както професионални, така и личностни), които те превръщат в отличен кандидат за позицията в областта на банкирането. Ето какво можеш да включиш:
- Финансов нюх и проницателност. Вземането на информирани решения в банковото дело изисква задълбочено разбиране на финансовите отчети, интерпретиране на данни и способност за оценка на риска. Дай пример от практиката си, който илюстрира умението ти да анализираш бързо и качествено информацията.
- Задълбочени познания за финансовите продукти и услуги. Демонстрирай, че си запознат с различни банкови продукти и услуги – инвестиции, застраховки, кредити и т.н. Предоставянето на точна информация на клиентите е от първостепенна важност.
- Висока професионална етика. Високият професионализъм, етичното отношение и дискретността са особено важни за запазването на доверието във финансовия сектор.
- Комуникативност. Развитите комуникационни умения (включително владеене на езици) са основни за изграждането на трайни отношения с клиенти, колеги и партньори.
- Водене на преговори. Способността за ефективно договаряне е важна при сключването на сделки, разрешаването на конфликти и постигането на условия, благоприятни както за банката, така и за клиента.
- Внимание към детайла. Щателната проверка на информацията и точността са от ключово значение за извършването на финансови трансакции и спазването на нормативните разпоредби.
- Работа със специализиран софтуер. Опитът със софтуер, обслужващ финансовия и банковия сектор, и с платформи за управление на разплащанията винаги е предимство.
- Добра организация на времето. В динамичната банкова среда служителят често изпълнява паралелно няколко задачи, за да спази крайните срокове.
Не забравяй да подкрепиш представените умения с подходящи примери и постижения от практиката си.
Използвай модела AIDA, за да спечелиш читателя
Привлечи вниманието на назначаващия с твое професионално постижение. След това събуди интереса му, свързвайки отличните си резултати с нуждите на дружеството му. Създай у него желание да те назначи, като опишеш как удовлетворяваш изискванията за свободната позиция. Завърши с призив към действие.
Втори абзац от изложението – как се вписваш в средата на работодателя
Важно е да проучиш добре финансовата институция, към която си се ориентирал, за да съобразиш съдържанието на мотивационното си писмо с нейната култура, цели и нужди. Трябва да покажеш на работодателя, че споделяш неговите ценности и ще се впишеш добре в колектива му.
Да вземем за пример TBI Bank, определена от Forbes като една от най-динамичните банки в страната. Тя се развива с бързи темпове и публикува редица обяви за свободни позиции в клонове в цялата страна. Ценностите на банката са смелост, сърцатост и отдаденост, а мисията ѝ се изразява в:
- Предлагане на лесни и удобни банкови продукти и услуги;
- Ясно разбиране за нуждите на клиентите;
- Желание за подобряване на финансовия живот на клиентите.
Свържи професионалния си опит, качествата и уменията си с мисията и ценностите на банката. Можеш да изразиш ентусиазма си относно възможността да работиш в нея, като споделиш лични впечатления от дейността ѝ. Бъди „смел, сърцат и отдаден“ в повествованието си.
След тригодишен стаж в сферата на корпоративните финанси бях назначен в отдела по сливания и придобивания на „Капитал флукс“. За последните четири години бях водещ анализатор на шест сделки на обща стойност 2 млрд. лв. и сътрудничих за реализирането на десетки други. Имам задълбочени познания по анализ на риска на международните пазари, а опитът ми в преките чуждестранни инвестиции е съсредоточен върху Близкия Изток.
Занимавах се с остойностяване на активи, оценка на финансовата надеждност, изготвяне на информационни меморандуми и резюмета на инвестиционни предложения. Прилагам неповерителни примери за съставени от мен документи – думите имат значение, когато градиш доверие.
„Капитал флукс“ е бутикова фирма, затова имах за задача да промотирам услугите ѝ на мрежови мероприятия и конференции, развивайки уменията си в областта на убеждаващата комуникация. Кандидатствам за работа в „Новабанк“, защото Вашият профил предлага по-богати възможности, и съм убеден, че опитът ми от прагматичната позиция на по-малък бизнес ще ви бъде полезен:
- Работих като водещ анализатор на сделки по сливане и придобиване между България и Саудитска Арабия на обща стойност 1 млрд. лв.
- Съдействах за първичното публично предлагане на акции на осем стартъпа на Българската фондова борса.
- Използвах опита си в програмирането, за да актуализирам вътрешнофирмените инструменти за анализ на финансовата жизнеспособност.
Призив към действие и заключение: Одобрена трансакция
След като вече си представил отличните си квалификации и умения в банкирането с примери от професионалния си опит, е време да обобщиш посланието си в едно-две заключителни изречения. Демонстрирай увереност във възможностите си, но не и прекалено самочувствие.
Не забравяй да включиш „призив към действие“ – че очакваш с нетърпение отговора на назначаващия и би се радвал да насрочите интервю.
Ако прецениш, че културата на финансовата институция го позволява, можеш даже да попиташ дали е удобно да се обадиш след седмица. Така ще затвърдиш впечатлението, че си сериозен кандидат и не отговаряш на всяка срещната обява.
Завърши писмото с обичайна фраза - „С уважение“ или „Благодаря Ви за отделеното време“. Напиши отдолу името си, датата и населеното място.
Запознат съм с културата и репутацията на „Новабанк“, тъй като чичо ми е Ваш клиент, и отдавна храня амбиции да работя при Вас. Прилагам портфолиото си с надеждата да се срещнем на интервю.
С уважение,
Младен Цветков
10.09.2024 г., гр. Варна
Как се пише мотивационно писмо за работа в банка без опит
Може би си изпаднал в порочен кръг – без опит не можеш да започнеш работа в банка, а няма как да натрупаш опит без работа. Всеки, който е нов на пазара на труда или е решил да сменя бранша си, се чувства по същия начин, но рано или късно бива назначен на подходяща позиция.
Ето няколко съвета как да съставиш убедително мотивационно писмо въпреки липсата на трудов стаж съответната област:
- Наблегни на образованието си. Ако сега завършваш университета със специалност, свързана с банкирането (финанси, финансов контрол, счетоводство, мениджмънт и администрация, икономика), или наскоро си преминал курс за придобиване на квалификация за финансист или финансов отчетник, можеш да споменеш академични постижения, свързани с позицията.
- Заложи на преносимите си умения. Много от качествата, които финансовите институции търсят у служителите си, всъщност са личностни характеристики, доразвити с течение на житейския и професионалния опит. В писмото си можеш да илюстрираш своята комуникативност, организираност, лоялност и етика.
- Изрази желание да се учиш и да се развиваш. Покажи, че си силно мотивиран да се учиш от опитни колеги и да посещаваш вътрешнофирмени обучения. Специалистът по подбор на персонал ще оцени ентусиазма ти.
- Спомени компютърните си умения. Работата със системи за разплащане и бази данни има пряко отношение към банкирането.
Тези точки ще компенсират липсата ти на опит и ще разкрият потенциала ти като банков служител, увеличавайки шанса ти да получиш работата.
Основни изводи
При кандидатстване за работа в областта на банкирането мотивационното писмо е важно допълнение към автобиографията ти. В него имаш възможност да се обърнеш лично към работодателя и да обосновеш тезата, че именно твоите умения и квалификация отговарят на неговите нужди.
Изпробвай нашия интуитивен онлайн инструмент за съставяне на мотивационни писма. Той ще ти спести усилията по оформянето на документа с набор от стилни шаблони за открояваща се кандидатура.