Всички хубави (и лоши) неща все някога свършват. Когато дойде време да напуснете работа, трябва да връчите на началника си официално предизвестие за прекратяване на трудовите ви правоотношения. Разумно е то да бъде придружено с професионално уведомително писмо, което обяснява деликатно причините ви и не оставя лоши спомени.
Сега правите равносметка за миналото и сте изпълнени с надежда за бъдещето, но не бива да затваряте вратата след себе си, оставяйки съмнения относно репутацията си.
Може би се изкушавате да напуснете работа като старшия стюард Стивън Слейтър от “ДжетБлу Еъруейс“. Той съобщава за решението си с цветист език по интеркома на вече кацналия, пълен с пътници самолет. После изпива две бири на екс, разгъва аварийната пързалка и се евакуира светкавично, също като бъдещите си възможности за работа.
Ако не искате да се превърнете в медийна звезда, която никой не би назначил на работа, по-добре си съставете по-елегантна стратегия за напускане. Заедно с официалното предизвестие за прекратяване на трудовия си договор изпратете и уведомително писмо. Това вероятно ще бъде отразено в документите ви – не разваляйте досието си с неподходящи коментари.
В този блог обясняваме значението на предизвестието за напускане и уведомителното писмо. Даваме насоки за съставянето им и други полезни съвети, с които да стигнете успешно до следващата дестинация, без да изгаряте мостовете след себе си.
В това ръководство с приложени примери ще изясним следното:
- Как се пише предизвестие за прекратяване на трудов договор (с бланка);
- Защо ви е необходимо добре оформено уведомително писмо, когато напускате работа или предприемате кариерна промяна;
- Шаблон за уведомително писмо за напускане, който можете да приспособите според нуждите си;
- Подходящ формат за уведомително писмо за напускане;
- Девет категории уведомления за напускане.
Как се пише предизвестие (заявление) за прекратяване на трудов договор
Както служителят, така и работодателят има право да прекрати трудовия договор с предизвестие (заявление). Съществената разлика е, че работодателят е длъжен да посочи конкретна причина (съгласно чл. 328 от Кодекса на труда), докато служителят има право да не споделя мотивите си за напускане. Законът не поставя конкретни изисквания за съдържанието на предизвестието ви, така че то може да бъде написано в свободен текст.
За всеки служител работодателят е длъжен да води досие (електронно или на хартия), в което се съхраняват всички документи относно трудовите му правоотношения. Затова имайте предвид, че вашето предизвестие за прекратяване на договора и, евентуално, придружаващото го уведомително писмо ще бъдат включени в досието ви.
Ето как изглежда стандартното предизвестие за напускане на работа:
Срокът на предизвестието започва да тече от деня след получаването му от работодателя. При безсрочен трудов договор той може да бъде от 30 дни до 3 месеца, а при срочен винаги е 3 месеца.
Това е официалният документ, който трябва да съставите по договор. Можете да го предадете на прекия си началник, на управителя на фирмата или в администрацията, където той ще бъде заведен с входящ номер и дата на получаване. Предизвестието служи за доказателство, че сте уведомили работодателя за напускането си в предвидения срок и гарантира правата ви при възникване на по-сложна ситуация.
Какво означава 30-дневно предизвестие?
Срокът на предизвестието за прекратяване на трудов договор се представя в календарни дни и започва да тече от деня след връчването му на работодателя (деня след датата, на която е заведено в администрацията). Преди да напишете предизвестието, прегледайте внимателно съдържанието на договора си, за да се запознаете с политиката на фирмата относно напускането на служители.
Как се пише уведомително писмо за напускане на работа
Заедно с официалното си предизвестие за напускане можете да напишете и уведомително писмо до началника си, в което изяснявате мотивите си. То ще ви помогне да смените безпроблемно работата си, запазвайки добрата си професионална репутация.
При напускане повечето хора вече са си осигурили място при друг работодател, но и следващото ви назначение може да не продължи до пенсионирането ви. Тогава отново ще ви трябва да преминете през цялата процедура по прекратяване на договора ви.
Бъдещият ви работодател може да поиска се свърже с предишния, за да научи повече за вас. Също така можете да поискате от началника си препоръка, която да ви послужи в бъдещ момент.
Затова, дори да мразите настоящата си работа, трябва да се разделите с ръководството във възможно най-добри отношения. Идеята да развалите професионалния си имидж може да ви се струва далечна, докато не се превърне в реалност. Дори хора, изпълняващи наглед „тривиални“ длъжности, се затрудняват да възстановят репутацията си след неприятна раздяла с работодател.
Вашият началник може да е разочарован от напускането ви. Не му давайте повод да ви критикува, като намеквате за неприязън и лоши чувства към работния му колектив. Така ще запазите доброто си име в бранша.
Може би ви остава неизползван платен отпуск или по време на срока на предизвестието ви се налага да излезете в болничен. Сигурно ще се нуждаете от консултация с добронамерен специалист от отдел „Човешки ресурси“ относно процедурата за прекратяване на договора ви. Не е добра идея да казвате на работодателя си, че ви е дошло до гуша от него, при положение че разчитате на съдействието на фирмата за безпроблемната ви раздяла.
Дръжте се любезно и професионално. Не забравяйте, че служителите идват и си отиват –напускането е неделима част от бизнеса. Дори във фирмата да са се отнасяли зле с вас, преглътнете обидата и се сбогувайте с добър тон. Вижте нашите примерни уведомления за напускане. Учтивостта ще ви донесе полза в дългосрочен план.
Какъв е най-добрият мотив за напускане?
Не е задължително да споделяте с работодателя мотивите си за напускане. Вие сте пълнолетно лице, което е работило за заплата. Сигурно ви е мъчно, че се разделяте с някои колеги, но не е нужно да навлизате в подробности за това в уведомителното си писмо. А може би е най-уместно изобщо да не споменавате мотивите си и просто да се разделите с работодателя в добри отношения. Нашите примерни уведомителни писма изтъкват различни причини за напускане на работа.
Примерно уведомително писмо за напускане
Когато подавате официално предизвестие за напускането си, можете да изпратите и уведомително писмо, с което се сбогувате с работодателя. Преди да навлезем в подробности за подходите за писане на това уведомление, нека разгледаме един прост пример, който отговаря на всички изисквания:
Шаблон на уведомително писмо за напускане
Можете да приспособите съдържанието на следващия шаблон за уведомително писмо към вашия случай. Само въведете вашите данни и аргументи. Поставете курсора на мишката върху текста и натиснете бутона „Копирай“ в горния десен ъгъл. После отворете нов документ в Microsoft Word или друг текстов редактор и поставете копирания текст.
Формат и структура на уведомителното писмо за напускане
Уведомителното писмо за напускане включва следните основни структурни елементи:
- Заглавна част с вашето име и информация за връзка;
- Име, фирма и адрес на получателя;
- Поздрав / обръщение;
- Първи абзац: Съобщение за напускането ви;
- Втори абзац: Израз на благодарност за възможността да работите във фирмата;
- Трети абзац: Израз на желание да помогнете при прехода;
- По желание: Мотиви за напускането ви;
- Заключителна фраза и подпис;
- Дата и населено място.
Следвайте формата за официална кореспонденция, както бихте направили при изготвянето на мотивационно писмо за кандидатстване за работа. Използвайте стилна заглавка с личната ви информация, включете името на получателя, фирмата и адреса.
Изберете лесен за четене шрифт с размер не по-голям от 12 и не по-малък от 10 точки. Подравнете текста отляво, не двустранно. Пространствата между буквите при двустранно подравняване могат да създадат когнитивен дисонанс у читателя. Оставете пространства между абзаците и полета от най-малко 2,5 см от всички страни на документа.
Уведомленията за напускане обикновено са кратки, затова долната половина на страницата ви може да се окаже празна. В такъв случай увеличете страничните полета или разширете пространствата между елементите на страницата. Стремете се към визуално балансирано писмо, но не се чувствайте длъжни да запълвате страницата с емоционално сбогуване.
Нека да анализираме структурата на уведомителното писмо за напускане елемент по елемент.
Заглавна част
Заглавната част (горен колонтитул) на уведомлението за напускане трябва да включва името, адреса, телефонния номер и имейла ви. Може би вече имате готова заглавка за автобиография и мотивационно писмо, която сте използвали при кандидатстване за работа. Основната цел е същата – получателят трябва да знае как да с свърже с вас при нужда.
По-добре впишете личния си телефонен номер и имейл адрес, тъй като служебните скоро ще бъдат изключени. Не забравяйте, че уведомителното ви писмо може да се съхранява с години и от фирмата могат да ви потърсят с важна за вас информация.
Получател
Отляво под горния колонтитул напишете името и длъжността на началника си и името на фирмата и адреса ѝ, все едно надписвате пощенски плик. Можете също да включите имейла и телефонния номер на получателя.
Така ще бъде ясно, че сте адресирали уведомителното си писмо до правилния човек. Ако в бъдеще възникне въпрос относно напускането ви, всеки може да се свърже лесно с получателя на писмото.
Поздрав
Официалните уведомителни писма за напускане започват с традиционния поздрав (обръщение): „Уважаеми господин / Уважаема госпожо“, последван от фамилията на получателя. Ако разговаряте по-непринудено с началника си, можете да се обърнете към него и на малко име.
Първи абзац в уведомително писмо за напускане
Първият абзац на уведомителното ви писмо може да бъде директен: Напускате длъжност А във фирма Б считано от дата В. С други думи, не е нужно да увъртате, но можете да смекчите тона с любезно обръщение към началника си. Сигурно си мислите, че той изобщо няма да го прочете, но човек никога не знае. Има вероятност ръководителят ви да си е изградил по-добро мнение за вас, отколкото очаквате.
Ето подходящ пример за първи абзац от уведомително писмо за напускане:
Уважаема г-жо Петрова,
Работих осем щастливи години в прекрасния колектив на „Хребет“ ООД, но сега се налага да Ви съобщя, че освобождавам длъжността „електротехник“ след 30 календарни дни. Последният ми работен ден ще бъде 26 юли 2024 г.
Обърнете внимание, че не е нужно да изразявате съжаление или да хвалите фирмата, която напускате. Това е просто начин да смекчите удара от новината, която може да притесни вашия ръководител. Вие познавате ситуацията (и началника си) по-добре от всеки. Ако искате да напуснете с добър тон, помислете върху формулировката на първите си редове.
В редица уведомителни писма пише, че служителят напуска „считано от“ дадена дата, но не е ясно дали това ще бъде последният му работен ден или първият ден, в който смята да не се яви на работа. Затова се изразете недвусмислено. Фирмата може да реши да ви организира прощално парти. Би било жалко да планират изпращането ви един ден по-късно.
Втори абзац в уведомително писмо за напускане
Във втория абзац на уведомителното писмо е редно да изразите благодарността си за възможността да работите във фирмата. Можете да споменете колко много сте научили, как сте ходили с удоволствие на работа или колко ще ви липсва колективът. Стойте далече от отрицателни емоции и се съсредоточете върху напредъка, който сте реализирали в кариерата си.
Ето един пример как да смекчите удара от напускането си в уведомителното писмо:
Това бяха най-продуктивните ми години на работното място. Благодарен съм, че ме взехте на борда, въпреки че нямах почти никакъв опит в областта. За мен беше удоволствие да работя в атмосферата на сътрудничество, изградена от Вас и фантастичните ни колеги.
Възможно е, разбира се, да напускате, защото фирмата е ужасна, работата не струва и мразите колегите си. В такъв случай началникът ви вероятно вече знае как се чувствате. Независимо от всичко най-добре се разделете с добър тон. Ето още един пример как да изразите положително отношение в уведомителното си писмо:
Благодаря Ви много за възможността да работя в „Хребет“. Желая успех на фирмата и на усърдните ми колеги.
Трети абзац в уведомително писмо за напускане
Можете да напишете и повече от три абзаца, особено ако искате да подчертаете положителния си опит във фирмата. В такъв случай няма да ви е трудно – това е хубавият завършек на поредната глава от кариерното ви пътешествие. Зарадвайте началника си с топли думи.
Имайте предвид, че уведомителното ви писмо за напускане не бива да е по-дълго от една страница. В последния абзац изразете желанието си да помогнете при прехода, да обучите човека, назначен на вашата позиция, или да смекчите по друг начин отрицателните последици от напускането си.
Примерен заключителен абзац в уведомително писмо за напускане:
С радост бих обучил колегата, назначен на моето място, за да съдействам за плавния преход. Не се колебайте да ме потърсите за помощ и отново Ви благодаря за осемте хубави години във Вашата фирма.
Заключителна фраза
Завършете с кратка фраза, например „С уважение“ или „С най-добри пожелания“ и напишете отдолу името си. Ако възнамерявате да връчите лично писмото, подпишете се над името си. Мястото на заключителната фраза и подписа е долу вдясно на страницата.
Дата и населено място
Долу в ляво на страницата поставете датата на писмото и населеното място, където се намирате. Ако изпращате уведомителното писмо по имейл, датата така или иначе ще бъде отбелязана, но по-добре я напишете и отдолу за протокола.
Най-доброто уведомително писмо за напускане
Преди да разгледаме различните категории уведомителни писма за напускане, трябва да отбележим, че не съществува най-добър, универсален подход към съдържанието. То зависи от ситуацията, отношенията ви с началника и фирмената култура.
Най-добре е да разговаряте с вашия ръководител, преди да връчите уведомителното си писмо, но ако решението ви е спонтанно, това невинаги е възможно. В писмото обърнете внимание на неразрешени въпроси, които фирмата би следвало да разгледа.
Помислете внимателно кой от следващите случаи се отнася за вас и приспособете уведомителното си писмо за напускане според обстоятелствата.
Категории уведомителни писма за напускане
Ще разгледаме категориите уведомителни писма за напускане в зависимост от ситуацията в службата. Една от тях може би се отнася за вас.
- Стандартно уведомително писмо за напускане с 30-дневно предизвестие;
- Професионално уведомително писмо за напускане;
- Официално уведомително писмо за напускане;
- Уведомително писмо за напускане на работа, която наскоро сте започнали;
- Кратко уведомително писмо за напускане;
- Имейл за незабавно напускане;
- Уведомително писмо за напускане при лоши отношения;
- Уведомително писмо за напускане при незадоволителни условия на труд;
- Гневно писмо за напускане (да се избягва).
Сега ще анализираме всяка категория с примерни уведомители писма.
Стандартно уведомително писмо за напускане с 30-дневно предизвестие
Можете да предадете уведомителното си писмо заедно с 30-дневното си предизвестие за прекратяване на трудовия договор. По-добре се придържайте към стандартния кратък формат.
Няма нужда да навлизате в подробности за мотивите си или да благодарите сърдечно за всички възможности, които сте получили по време на дългата си кариера във фирмата. Можете да се придържате към основната информация, както е показано в следващия пример.
Ето още един пример за стандартно, но по-лично уведомително писмо за напускане:
Не дължите обяснение на началника си, ако обмисляте кариерна промяна или кандидатствате за позиция в конкурентна фирма. Дори не е нужно да му благодарите, въпреки че винаги трябва да се държите любезно и професионално.
В някои случаи може би е най-уместно да изпратите кратко и ясно уведомително писмо, което просто информира работодателя за скорошното ви напускане. Ето един пример за такова уведомление:
Професионално уведомително писмо за напускане
Може би с началника ви сте добри приятели и напускате фирмата в чудесни отношения с него, но уведомителното ви писмо не е мястото да се държите свойски. То трябва да бъде написано ясно и професионално. Ако искате да си припомните за хубавите времена, които сте прекарали заедно, можете да изпратите отделен прощален имейл.
От друга страна, дори да ненавиждате началника си и да напускате фирмата с дълъг списък с оплаквания, не говорете за това в уведомителното си писмо. Спестете си благодарностите, ако предпочитате, но запазете професионалния тон. Използвайте писмото единствено за да информирате фирмата, че си тръгвате.
Официално уведомително писмо за напускане
Всички уведомителни писма за напускане са малко или много „официални“. Те обикновено се изпращат при подаване на предизвестието за прекратяване на трудовия договор и имат за цел да информират лично началника ви за развитието на събитията.
Съветите и примерите за професионалните писма важат и за официалните в почти всички възможни ситуации:
- Уверете се, че тонът ви е учтив и умерен;
- Не търсете вина;
- Предложете подкрепа по време на преходния период;
- Следвайте структурата на уведомителното писмо за напускане.
Уведомително писмо за напускане на работа, която наскоро сте започнали
Ще се озовете в доста неудобно положение, ако по някаква причина ви се наложи да напуснете работа, която току-що сте започнали. Въпреки това се случва.
По време на търсенето си сте се свързали с десетки потенциални работодатели и сте решили да приемете първата получена оферта. Не след дълго се оказва, че имате късмет и получавате много по-добро предложение, но в най-неподходящия момент.
Можете да се окажете принудени да напуснете новата си позиция заради семейни или здравословни проблеми. Или пък скоро след назначаването си да установите, че тази работа не е за вас и не е трябвало да я приемате.
В редки случаи работодателят може да предаде погрешно естеството на работата в обявата. Например вие сте очаквали да отговаряте на телефонни обаждания, но се оказва, че освен това трябва да чистите тоалетните. Може да се озовете на токсично работно място, където сексуалният и психологическият тормоз са нещо нормално.
В такива случаи трябва да проведете честен разговор с работодателя и да му обясните защо напускате, а после да напишете съвсем кратко уведомително писмо, в което просто упоменавате кога си тръгвате.
Ако обаче си тръгвате по лични причини и работодателят няма вина за решението ви, може би дължите някакво обяснение. Разбираемо е началникът ви да се ядоса, ако решите да напуснете кораба, преди да сте стъпили с двата крака на борда. Говорете лично с него и му обяснете деликатно какво се е случило. След това му изпратете уведомително писмо за напускане, в което изразявате съжалението си.
Ето едно примерно уведомително писмо за напускане на работа, която наскоро сте започнали:
Кратко уведомително писмо за напускане
Понякога обстоятелствата изискват кратко уведомително писмо за напускане без благодарности, съжаление, излагане на мотиви или други любезности.
Това може да се случи, ако напускате работата при неприятни обстоятелства и ръководителят ви вероятно вече е наясно с причините. Писмото е просто формалност, съпътстваща предизвестието ви за прекратяване на трудовия договор.
Ето един пример за кратко уведомително писмо, включващо само най-необходимото:
Имейл за незабавно напускане
Въпреки че предизвестията най-често се подават със срок 30 дни, понякога обстоятелствата изискват изпращане на имейл за незабавно напускане на работа. Това може да се случи в ситуация, в която нямате време да разговаряте с началника си лично или дори по телефона.
Устойте на изкушението да напуснете с SMS или съобщение във Viber. Важно е да изпратите писмо в Word или PDF формат от личния си имейл, за да се запази.
Ето един пример за имейл, уведомяващ за незабавно напускане:
Имайте предвид, че според Кодекса на труда при прекратяване на трудов договор преди изтичане на срока на връченото предизвестие служителят дължи на работодателя обезщетение в размер на брутното си трудово възнаграждение. Същото важи и за работодателя, ако той прекрати договора преди изтичане на предизвестието – в такъв случай дължи обезщетение на служителя в размер на брутното му трудово възнаграждение.
Уведомително писмо за напускане при лоши отношения
Понякога на хубавите хора им се случват лоши неща и работата ви може да е едно от тях. Най-добре е да продължите напред, като ограничите до минимум щетите за репутацията си и психическото си здраве. В такива случаи може да ви се наложи да напишете учтиво уведомително писмо за напускане въпреки лошите ви отношения с работодателя.
Ето как да подходите. Запазете добрия тон, не обвинявайте никого и просто кажете, че не пасвате добре във фирмената среда. Предлагаме ви следния пример за уведомително писмо за напускане при лоши отношения с работодателя:
Уведомително писмо за напускане при незадоволителни условия на труд
Има случаи, в които хората напускат работата си заради незадоволителни условия на труд. Уведомителното ви писмо трябва да бъде уравновесено и професионално. Ето един пример как да изразите съображенията си за работните условия, докато поддържате уважителен тон:
Как се пише гневно писмо за напускане
Понякога хората се чудят как да напишат „гневно“ уведомително писмо за напускане. Допустимо ли е това? Нашият съвет е да запазите самообладание, колкото и лошо да е положението. Сдържаният подход ще ви донесе дивиденти в дългосрочен план. Примерите в предишните раздели дават насоки как да не влошавате и без друго тежката ситуация.
Ако наистина искате да напишете отрицателно уведомително писмо за напускане, игнорирайте съветите ни. Започнете с неуважителен тон, обвинете фирмата за всичко и отправете лични обиди към началника си!
Ето един пример за гневно уведомително писмо, който се надяваме никога да не използвате, дори да станете милионер от тотото:
Съвсем сериозно, не изпращайте подобни писма, дори да се изкушавате. Не си печелете враг в замяна на мимолетно удовлетворение. Животът е непредсказуем, а кармата има значение.
Приемливо ли е да уведомите за напускането си по имейл?
Внезапното уведомление за напускане по имейл без предварителен разговор – личен или поне по телефона, е допустимо само при изключителни обстоятелства. Във всички други случаи, ако вече сте съобщили лично новината на началника си и сте подали предизвестие за прекратяване на договора си, можете да изпратите уведомително писмо по имейл. Все пак живеем в XXI век. Ако фирмата се нуждае от хартиено копие за досието ви, може да го разпечата.
След като подадете предизвестието си и съобщите лично новината на началника си, можете да го попитате дали би искал да получи официално уведомително писмо на хартия или един имейл е достатъчен.
Може ли да връча ръкописно предизвестие за прекратяване на договор?
Ако не сте в особено добри отношения с началника си, може би се изкушавате моментално да му връчите ръкописно предизвестие за напускане и да приключите с въпроса. Всъщност единственото правилно решение е да попълните официална бланка за предизвестие за прекратяване на трудовия ви договор, която да се заведе с входящ номер и дата от администрацията.
Какво да вземете предвид, преди да подадете предизвестието си за напускане?
Може би е очевидно, но преди да уведомите началника си, че напускате, трябва да сте абсолютно сигурни, че искате да го направите и моментът е подходящ.
Ако не сте достатъчно богати да живеете месеци (или години) без доходи, по-добре не напускайте работата си, преди да сте си подсигурили следващата позиция. Може и да сте обещаващ кадър, но ако нямате сигурна оферта, скокът без задълбочен размисъл и спасителна мрежа носи голям риск.
В случай че следващото ви назначение е сигурно, помислете кога се очаква да започнете и дали датата може да се договори. Може би ще искате да си вземете почивка между двете назначения, а започнете ли работа на новата позиция, вероятността скоро да ви дадат отпуск клони към нула.
Ако се нуждаете от кратък период без работа, за да обмислите професионалния си живот, можете да си направите равносметка, като напишете нова автобиография. Така ще съберете мислите си за пътя, който сте изминали, и ще си изясните накъде да поемете.
В зависимост от трудовия ви договор срокът на предизвестието за напускане може да бъде от един до три месеца. Ако по някаква причина сте принудени да напуснете незабавно, бъдете готови да се обосновете и да изплатите дължимото обезщетение на работодателя. Друг вариант е да предложите прекратяване на договора по взаимно съгласие - процесът отнема около една седмица.
Някои позиции са свързани с достъп до търговски тайни и чувствителни документи. При тях има вероятност работодателят да прекрати трудовите правоотношения на служителя и да го изведе от кабинета му в деня на подаване на заявлението му за напускане. Ако това се отнася за вас, бъдете готови да си тръгнете веднага и никога повече да не се върнете.
Дори при по-обикновените длъжности с напускането си ще загубите служебния си имейл и достъпа до компютърната мрежа на работодателя. Копирайте важните си файлове и контакти, без да нарушавате закона или договорните клаузи, за да имате достъп до тях от личните си устройства.
Не казвайте на колегите, преди да уведомите началника си
Напускането на работа може да бъде голяма новина във всяка фирма, а новините намират начин да се разпространяват. Сигурно ви се иска да доверите на близките си колеги, че скоро ще подадете предизвестие, но това обикновено е лоша идея.
Те не бива да казват на никого, но ще подшушнат на приятелите си. В крайна сметка новината, която вече е известна на всички в отдела, ще стигне до ушите на началника ви.
Това е непрофесионално и неетично. Вероятно мнозина искат да знаят за напускането ви, но човекът, който наистина трябва да знае, е началникът ви. Не разкривайте картите си пред никого, преди да сте му съобщили.
Съобщете новината лично на началника си
Сбогуването винаги е трудно – няма правилен начин да се разделите. Едва ли бихте приключили романтична връзка с текстово съобщение. Не се отнасяйте с неуважение и към работодателя си.
Почукайте на вратата на началника си и го попитайте дали има малко време за вас. Уговорете си среща, ако е необходимо. Направете нужното, за да му кажете на четири очи, че напускате работа. Ситуацията може да бъде стресираща, но ако сте прями и откровени, никой няма да ви съди. Бъдете позитивни и дружелюбни.
Ако по някаква причина не можете да си уредите среща, обаждането по телефона е вторият избор. В случай че и това е невъзможно, напишете имейл, че се налага да обсъдите спешен въпрос - лично или по телефона.
Не позволявайте на емоциите да определят съдържанието на уведомителното ви писмо за напускане
Независимо от обстоятелствата около напускането ви, вероятно ще бъдете развълнувани, докато пишете писмото си. Трябва да се изразите професионално, затова се опитайте да разсъждавате обективно. Излезте на разходка, подредете мислите си и тогава съставете писмото. Начинът, по който напускате работа, наистина има значение.
Подгответе предизвестието си за прекратяване на трудовия договор
Преди да информирате началника за решението си да напуснете, задължително подгответе официалното си предизвестие за прекратяване на договора, за да му го връчите. То може да бъде придружено от уведомителното ви писмо, в което представяте мотивите си и изразявате желанието си да обучите колегата, назначен на ваше място.
Обяснете мотивите си (или недейте)
Началникът ви, другите членове на колектива и дори любимата ви продавачка в барчето вероятно ще се зачудят защо напускате. Това е естествен въпрос и трябва да формулирате някакъв отговор, за да удовлетворите любопитството на околните. Не сте длъжни да обяснявате мотивите си в уведомителното си писмо за напускане.
Може би имате просто обяснение, което всеки може да разбере:
- Бременна сте и искате да останете у дома по-дълго от предвидения срок за майчинство.
- Винаги сте искали да завършите докторантура, а сега ви се отваря такава възможност с назначаване на позиция на пълен работен ден.
- Предложили са ви участие в проект, в който е предвидено да пътувате цяла година по света – такава възможност не е за изпускане.
- Вече сте навършили 60 години, цял живот сте пестили, наскоро сте си купили яхта и екзотичните острови ви зоват.
В случай че имате напълно разбираема причина, която не би обидила никого, уточнете я в уведомителното си писмо за напускане. Не сте длъжни, но нямате и какво да криете.
Невинаги е добра идея да изяснявате мотивите за напускането си в уведомителното писмо. В някои ситуации е по-разумно да се измъкнете тихо и елегантно. Началникът и колегите ви със сигурност ще имат въпроси. Подгответе се да им отговорите, дори да не искате да споделите истинските си мотиви.
Причините ви може да са чувствителни, например свързани с отношението на работодателя към вас. В такъв случай ги обсъдете деликатно на четири очи с началника си. Личният разговор няма да бъде включен в досието ви, за разлика от уведомителното ви писмо.
Какво да правите, след като връчите предизвестието си за прекратяване на договора
След като сте връчили официалното си предизвестие за прекратяване на трудовия договор, можете да уведомите колегите за решението си. Ако сте популярна личност в сравнително голяма фирма, можете да напишете имейл до всички колеги, в който им съобщавате за напускането си. Друг подход е да уведомите по отделно членовете на колектива – лично или по имейл. Никога не критикувайте фирмата в писмен вид.
Не забравяйте, че служебният ви телефон и имейл скоро ще бъдат прекъснати. Оставете информация за контакт на колегите, с които искате да поддържате връзка.
В някои фирми началникът пръв уведомява колектива за напускането на кадри. Ако и във вашата е така, не изпреварвайте ръководителя си със собствен групов имейл. Може да ви се наложи да посетите отдел „Човешки ресурси“, за да обсъдите различни въпроси относно изплащането на последната заплата, платен отпуск и осигуровки. По-добре се погрижете за тези подробности, преди да уведомите колектива за напускането си.
Ако сте ползвали имущество на фирмата (например автомобил, лаптоп, мобилен телефон), трябва да върнете всичко преди напускането си. В случай че сте използвали служебни устройства за лични цели, изтрийте информацията, която не е свързана с работата ви.
Може би ще ви завладее „синдромът на напускащия“ и ще ви се прииска да преодолеете финалната права, без да вършите кой знае колко работа. Устойте на изкушението и продължете да работите съвестно до последния ден. Така ще направите добро впечатление на бъдещия си бивш началник.
Не на последно място, ако работите във фирма, която организира прощални партита за напускащите служители, можете да отправите кратка благодарствена реч към колектива. Следвайте тези съвети и ще освободите длъжността си с високо вдигната глава и добри перспективи за бъдещето.
Оттегляне на предизвестието за напускане на работа
Ако все пак размислите и решите, че искате да останете на досегашната си работа, можете да оттеглите заявлението си за прекратяване на договора, докато тече срока на предизвестието. Оттеглянето става със съгласието на работодателя, така че обсъдете намерението си с началника.
В случай че работодателят е съгласен да ви задържи, попълнете следната бланка и я предайте за завеждане в администрацията с входящ номер и дата:
Основни изводи
В живота си повечето хора сменят поне две-три работни места, когато кариерното им развитие следва стандартната линейна траектория. Безболезненият процес по напускането при работодателя е важен за добрата ви професионална репутация. Затова е разумно да придружите официалното си предизвестие за прекратяване на договора с уведомително писмо.
Съдържанието на писмото трябва да отразява професионалните и личните аспекти на напускането ви с подходящи емоции. Включете формалностите в първата част и споделете впечатленията си във втората.
Споменете датата, от която напускате, благодарете за предоставената възможност и изразете желание да помогнете за обучението на колегата, който ще бъде назначен на позицията ви. Писмото не бива да е по-дълго от една страница – няколко абзаца. Предайте го в администрацията и на прекия си началник.
Задължително разговаряйте лично с началника си, преди да връчите документите си за напускане. Писмото ви не бива да идва като гръм от ясно небе. Не критикувайте фирмата и не използвайте уведомителното писмо за уреждане на сметки. Разделете се с работодателя достойно, с уважение и положително отношение. Бъдещето е пред вас!