Представянето ви е като първата сцена във филм или началния етап в спортно състезание – публиката спонтанно добива очаквания за предстоящото развитие на събитията. Подходът ви към представянето ще определи първите реплики от разговора, а те са особено важни, когато кандидатствате за работа.
В книгата си „Проблясък“ Малкълм Гладуел разглежда психологията на бързото мислене и мигновените решения. Въздействащото представяне води до продуктивен разговор. Установено е, че подсъзнанието ни се задейства в мига, когато срещнем непознат, и минава известно време, докато съзнанието (рационалната мисъл) събере достатъчно информация, за да навакса.
Изводът е, че колкото повече полезна информация дадем на рационалното мислене на слушателя в първото ни представяне, толкова по-бързо подсъзнанието и съзнанието му ще се съгласят за първото му впечатление.
Представянето ви е ключово при всяко търсене на работа, независимо дали действате в мрежа (онлайн или лично), дали се представяте по имейл или отивате на интервю. Шансовете ви за назначаване зависят от подхода ви към представянето. Ето някои от темите, които ще обсъдим:
Представянето варира според ситуацията и възможния ви принос към бизнеса на партньора или работодателя. Какво бихте казали за себе си, за да събудите любопитството на слушателя?
Какво включва професионалното представяне?
В началото на всеки разговор е добре слушателят да добие представа кои сте, с какво се занимавате и защо си струва да води диалог с вас. Професионалното представяне се съсредоточава върху „служебните“ причини да общуват с вас. Събеседникът ви трябва да превключи на тази вълна.
Вероятно ще разполагате само с няколко кратки изречения да се представите, но когато искате да споделите безброй неща, уводът ви е основен за насочването на първите няколко минути от разговора. Винаги е възможно събеседникът да смени темата, но би било чудесно уводните ви реплики да прозвучат плавно и да го ангажират.
Не започвайте с дълго представяне. Възможно е да ви прекъснат, преди да сте стигнали до същината. Покажете на събеседника си, че можете както да говорите, така и да изслушвате. Ето няколко съвета за ефективно представяне и започване на продуктивен разговор:
Уводните ви реплики трябва да попадат право в целта, иначе събеседникът ви ще се запита защо провеждате срещата. Не оставяйте и капка съмнение, че вие сте човекът, с когото трябва да разговаря. Планирайте увода си и грабнете слушателя, отваряйки прозорец към вашия свят.
По време на представянето не казвайте нищо, което вече сте написали с дебел шрифт (или в най-горната част) в автобиографията си. Слушателят вече знае каква е титлата ви. По-добре кажете с какво можете да бъдете полезен и защо разговаряте с него. Споделете интересни факти от кариерата си, за да се откроите от другите кандидати.
Как да изберете кои постижения да споменете в представянето си?
В кариерата ви със сигурност има постижения, които биха изумили всеки потенциален работодател. Изберете случай, който да заинтригува слушателя и да го подтикне да узнае повече по въпроса. Отличното уводно представяне подготвя почвата за чудесен разговор.
Също както резюмето в автобиографията ви, така и представянето ви в началото на разговора трябва да се откроява, за да събуди интерес към личността ви. Бъдете различни по начин, който провокира слушателя да проучи потенциала ви.
Не е нужно да смайвате събеседника си от самото начало на разговора, но ако искате някой факт да се запечата в съзнанието му до края на срещата ви, трябва да го споменете в уводното си представяне. Изтъкнете нещо наистина важно за вас.
Важно е да създадете положително първо впечатление, затова се съобразявайте с аудиторията. Ако се явявате на интервю, оценете корпоративната култура и приспособете към нея изказа си и съдържанието на представянето си. Би било жалко да засегнете неволно събеседника си още с уводните изречения.
След като се представите и обясните защо сте дошли, последната част от увода ви трябва да насочва към предстоящия диалог. Смисълът е да обсъдите възможния ви принос към бизнеса на работодателя. Така слушателят ще има възможност да се спре на някой елемент от представянето ви и разговорът ще потръгне.
Как да започнете личното си представяне?
Един от най-добрите начини да започнете представянето си е с отговор на въпрос, който вълнува слушателя. Изобщо не мислете за себе си. Преценете какво иска да научи събеседникът ви и споделете факт, който ще събуди интереса му. Така той ще остане с впечатлението, че наистина го разбирате. Не забравяйте да включите силни глаголи за действие – подходът е същият като при писането на автобиография.
В началото на интервюто атмосферата винаги е напрегната. Добре обмисленото, информативно представяне успокоява обстановката и настройва събеседника ви за продуктивен разговор.
Ако интервюиращият започне с конкретен въпрос, може да се наложи да съкратите „рекламното“ си представяне до няколко изречения. Интервютата често започват с общия въпрос: „Разкажете ми повече за себе си.“
Интервю
Интервюиращ: “Разкажете ми повече за себе си.” (имайте предвид, че интервюиращият със сигурност знае как се казвате)
Кандидат: „Добър ден. Аз съм запален автомеханик и удължавам живота дори на най-амортизираните редки модели. Интересувам се предимно от спортни коли и съм съосновател на асоциация на автомеханиците в България. В кариерата си съм ремонтирал повече от 3000 автомобила. Работил съм под капака на всички спортни модели, за които можете да се сетите. Списъкът с клиентите ми е повод за благородна завист сред колегите.“
Представянето в електронно писмо може да бъде по-подробно от устното, Получателят ще бъде подготвен да изчете текста, след като го е възприел чисто визуално. Въпреки това не се отклонявайте от темата и включете силен призив към действие. Ако искате читателят да прегледа автобиографията и мотивационното ви писмо, дайте му основателна причина да го стори.
Имейл
Уважаема г-жо Николаева,
Аз съм маркетинговият мениджър, който миналата година съдейства за отнемането на 25% от пазарния Ви дял за три от водещите Ви продуктови гами. Предишният ми работодател поема в друга стратегическа посока, затова реших, че е време за промяна.
Маркетинговите ми инициативи спомогнаха за 4 млн. лв. ръст в печалбите (22% спрямо предходната година), а две от продуктовите ми кампании бяха отличени с престижни награди на индустрията.
Разбрах, че Ви предстои ревизия на подходите в бизнеса. Аз бих могъл да ви помогна да управлявате промените и да се свържете отново с клиентите си.
Как да се представите по креативен начин?
За начало, не прекалявайте с творчеството. Устойте на изкушението да покажете остроумието си. Събеседникът тепърва ще си изгради впечатление за външния ви вид и езика на тялото ви, затова се представете семпло и право в целта. Креативността може да последва, щом приковете вниманието на аудиторията.
Повечето разговори с назначаващите започват по телефона. Те искат чуят кратка версия на аргументите в полза на кандидатурата ви. Първо задайте няколко въпроса за позицията, за да получите контекст. Преценявайте в движение и стреляйте право в целта. Изразете ентусиазма си относно предлаганата възможност, иначе назначаващият би решил, че ви липсва мотивация.
Телефонен разговор
Добро утро, казвам се Деян Райнов. Интересува ме позицията за управител на магазин, обявена на уебсайта ви. От седем години работя като управител на смесени магазини с 3000 до 6000 складови единици и локации в централната част на София. Участвал съм в редица проекти за отваряне на нови магазини за двама търговци на дребно и мисля, че мога да допринеса съществено за навлизането на вашата верига на българския пазар. Ако проявявате интерес, с радост ще ви изпратя автобиографията си.
Какво да правите, ако се притеснявате от представянето си?
Съберете самообладание, преди да отидете на срещата. Събеседникът ви също може да е притеснителен. Бъдете възможно най-спокойни и най-уверени. Не забравяйте, че другата страна се интересува от представянето ви и отговаряйте открито на поставените въпроси. С напредването на диалога напрежението ще се разсее.
Хубавото при представянето онлайн е, че можете да насочите специалиста по подбор на персонал или потенциалния работодател към съкровищницата с кариерни постижения в профила ви в LinkedIn. Представянето ви трябва да бъде въздействащо и целенасочено. Ако отегчите читателя, той може и да не натисне върху връзката. Основната ви цел е да разгледа вашия профил в LinkedIn.
Съобщение в LinkedIn
Уважаема г-жо Радева,
Попаднах на обявата Ви за работа в LinkedIn и бих искала да заявя интереса си. От седем години работя като помощник-възпитател в училище за деца със специални потребности. Наскоро придобих квалификация за учител и бих искала да се реализирам на такава позиция. Надявам се, че опитът и препоръките в профила ми в LinkedIn ще представляват интерес за Вас. В такъв случай бих се радвала да науча повече за позицията и да Ви изпратя автобиографията си.
Какво да правите, ако не сте сигурни как да се представите?
Поговорете с близки и роднини – това винаги е от полза. Обсъдете ситуацията, в която трябва да се представите, за да предоставите контекст. Те ще ви дадат насоки как да покажете най-доброто от себе си. Различната гледна точка винаги помага.
Професионалното представяне е само началото на разговора. То зависи от ситуацията и потенциалния ви принос към бизнеса на събеседника. Разкажете с какво се занимавате, бъдете актуални, споделете интересни факти. Обяснете защо разговорът с вас си струва.
Запазете самообладание, бъдете кратки и изчакайте реакцията на слушателя. Краят на представянето ви трябва да поставя началото на разговор. Отворете прозорец към личността си и изтъкнете уникалния си професионален имидж, както бихте направили в автобиографията си.