По-лесно е да представиш аргументите си и да разкажеш историята си, ако следваш логична структура. Специалистът по подбор на персонал или директорът на образователната институция би очаквал следните елементи:
Уважаема госпожо Йорданова,
Първият закон на Нютон гласи, че един обект ще остане в покой, докато не му бъде приложена сила.
Вече над петдесет мои бивши ученици по биология, завършили различни университети, ми споделят, че моята „сила“ наистина е помогнала за развитието им в тази област. Надявам се да използвам опита си на обявената позиция за учител по биология в СОУ „Цар Симеон Велики“.
По време на дългогодишния си стаж работих по създаването на учебни материали и наблюдавах подобряването на резултатите в целия район през последните четири години. В моето училище около 99% от учениците се справяха добре с материала. Вярвам в силата на ученето чрез експеримент, а не чрез теория. Иновативните подходи често носят нови открития.
Бях активна в разработването на онлайн уроци за моите ученици и вярвам, че бъдещето на образованието е в смесеното обучение. Може да не сме заедно с нашите ученици, докато си пишат домашните, но можем да им изпратим онлайн видео, за да им обясним нещата. Възможността за превъртане на видеото назад е невероятен начин за по-доброто разбиране.
Ценностите на вашето училище са ми близки, а един от сегашните ви преподаватели ми предложи да кандидатствам за свободната позиция. Очаквам с нетърпение възможността да науча повече за вашия учителски състав и ученици и се надявам, че мога да допринеса за успеха на учениците. В училищния експеримент всеки любопитен млад ум е важен.
С уважение,
Велина Николова
В този формат мотивационното писмо трябва да представя преподавателските ти умения, опита и философията ти. Това е планът за представяне на кариерaта ти, също както автобиографията ти наподобява план на урок.
Изчерпателното ни ръководство дава общи съвети за писането на мотивационни писма, а по-долу ще намериш конкретни съвети за постигане на максимална ефективност на всеки абзац и раздел. Нашите образци на мотивационни писма дават добра представа за това как се свързват отделните елементи.
Сходни образци на мотивационни писма в същата област:
На пръв поглед горният колонтитул е формалност, която можеш да пропуснеш, но всъщност има важно значение като функционален и естетичен елемент. Най-просто казано, той представя на видно място името на кандидата и данните за връзка с него. Така назначаващият има лесен достъп до информацията по всяко време. Писмото ти може да се предава от бюро на бюро в отдел „Човешки ресурси“. Всеки, който го погледне, трябва да знае кой е изпращачът и как да се свърже с него.
В миналото пощенският адрес на кандидата присъстваше задължително в мотивационните писма. Днес можеш да включиш името, телефонния номер и имейл адреса си, името на назначаващия (ако е известно), фирмата и адреса ѝ. Ако искаш да сбиеш заглавката, напиши само името си и информацията си за контакт.
Цел на раздела: Да покаже на кого принадлежи документа, да представи на видно място името и информацията ти за контакт, да внесе стил в оформлението.
Прегледай нашите примерни мотивационни писма, за да намериш подходящ за целите ти горен колонтитул.
Поздравът ти най-вероятно ще се състои от по-малко от пет думи, но те трябва да бъдат правилните. Прекалено официалното или твърде непринуденото обръщение би озадачило специалиста по подбор на персонал или училищния директор, започнал да чете писмото ти. При избора на поздрав първо помисли за професията си. В образователните институции се общува на по-официален език в сравнение с технологичните стартъпи или кафенетата. В този случай „Уважаеми/уважаема“, последвано от името и запетая е най-утвърденият вариант и най-сигурният ти залог. Пред фамилията е важно да поставиш г-н, г-жо или г-це. В областта на образованието провери дали директорът няма докторска степен – уебсайтът на училището или LinkedIn могат да ти помогнат да си отговориш на този въпрос.
Цел на раздела: Да поздравиш професионално получателя и да зададеш правилен тон на писмото. Да се обърнеш по име към училищния директор, ако знаеш как се казва.
Уважаема госпожо Йорданова,
Хората обичат да ги наричат по име – както в личните, така и в професионалните взаимоотношения. Ето защо е логично да издириш името на назначаващия и да адресираш писмото си лично до него. Съветът си струва – така ще покажеш, че си достатъчно сериозен и си си написал „домашното“ за фирмата. А как стои въпросът с работните места в училищата? В някои образователни институции с назначаването се занимава екип от отдел „Човешки ресурси“, който изпраща най-добрите кандидатури за преглед от директора. В по-малките училища документите се получават направо от директора. Едно любезно обаждане може да ти даде повече информация по въпроса.
Ако е сигурно, че писмото ти ще бъде прегледано от екип по подбор на персонал, избери по-общ поздрав, например „До екипа по подбор на персонал в 112-о ОУ „Стоян Заимов““ или „До отдел „Човешки ресурси“ на 112-о ОУ“. Най-добре избягвай хладното и безлично „Да послужи пред когото е необходимо.“ В такива ситуации събирателните понятия са много по-подходящи.
Уводът е „кукичката“ на писмото ти – пасажът, с който трябва да предразположиш назначаващия или директора да продължи да чете. Изречения като „Пиша Ви, за да изразя интереса си към обявеното свободно място за преподавател по физика в 113-о СУ „А. Пушкин““ могат да се приемат за сухи и старомодни. Изрази ентусиазма си с лична история за успех в преподаването, за да добавиш характер към увода си и да подчертаеш уменията си от самото начало. Имай предвид, че историята трябва да бъде кратка, за да задържи вниманието на читателя до прехода към изложението.
Цел на увода в мотивационното писмо: Да започнеш с кратко, интригуващо въведение от едно-две изречения, което загатва за качествата и опита ти.
Първият закон на Нютон гласи, че един обект ще остане в покой, докато не му бъде приложена сила.
Ако си успял да напишеш увода точно както искаш, изложението ще следва логично от него. Предимството на краткия въвеждащ разказ е, че позволява естествен преход към основната част, където трябва да представиш по-подробно уменията и постиженията си. Още в началото трябва да споменеш длъжността, за която кандидатстваш, и да обясниш защо именно ти си идеалният кандидат, като представиш постижения от кариерата си, които доказват недвусмислено уменията ти. Следвай схемата „ситуация – задача – действие – положителен резултат“, за да организираш повествованието си и да опишеш приноса си към представянето на учениците. В изложението можеш да блеснеш със социалните си умения, ентусиазма и личностните си характеристики. Освен това можеш да акцентираш върху професионални умения, които те издигат над колегите, като обсъдиш иновативните си подходи в класната стая.
Цел на изложението в мотивационното писмо: Да обясниш защо си подходящ кандидат за позицията, като представиш минали предизвикателства, постижения и лични стратегии.
Вече над петдесет мои бивши ученици по биология, завършили различни университети, ми споделят, че моята „сила“ наистина е помогнала за развитието им в тази област. Надявам се да използвам опита си на обявената позиция за учител по биология в СОУ „Цар Симеон Велики“.
По време на дългогодишния си стаж работих по създаването на учебни материали и наблюдавах подобряването на резултатите в целия район през последните четири години. В моето училище около 99% от учениците се справяха добре с материала. Вярвам в силата на ученето чрез експеримент, а не чрез теория. Иновативните подходи често носят нови открития.
Бях активна в разработването на онлайн уроци за моите ученици и вярвам, че бъдещето на образованието е в смесеното обучение. Може да не сме заедно с нашите ученици, докато си пишат домашните, но можем да им изпратим онлайн видео, за да им обясним нещата. Възможността за превъртане на видеото назад е невероятен начин за по-доброто разбиране.
Писането на заключението в мотивационното писмо може да бъде една от най-трудните задачи в подготовката на документа. Защитил си тезата си с всички възможни аргументи и сега ти се иска да извикаш: „Обадете ми се!“ За щастие има професионален начин да го направиш. Призивът към действие е покана към назначаващия да се свърже с теб. Можеш да намериш равновесието между любезността и увереността с подобен пасаж: „Очаквам с нетърпение да науча повече за преподавателите и учениците в 112-о ОУ. Ако имате въпроси, моля, потърсете ме на имейл…. или телефон …“ Заключителните фрази като „С уважение“, „С най-добри пожелания“ и „Благодаря Ви за отделеното време“ са най-подходящи за професионален завършек на писмото.
Цел на заключението в мотивационното писмо: Да поканиш дружелюбно и ненатрапчиво работодателя да се свърже с теб и да приключиш любезно, с уважение и професионализъм.
Ценностите на вашето училище са ми близки, а един от сегашните ви преподаватели ми предложи да кандидатствам за свободната позиция. Очаквам с нетърпение възможността да науча повече за вашия учителски състав и ученици и се надявам, че мога да допринеса за успеха на учениците. В училищния експеримент всеки любопитен млад ум е важен.
С уважение,
Велина Николова